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Original title:
Entwicklung eines Verfahrens zur Optimierung des Sitzkomforts auf Automobilsitzen 
Translated title:
Development of a method to optimize the seating comfort on car seats 
Year:
2006 
Document type:
Dissertation 
Institution:
Fakultät für Maschinenwesen 
Advisor:
Bubb, Heiner (Prof. Dr.) 
Referee:
Heißing, Bernd (Prof. Dr.); Ulbrich, Heinz (Prof. Dr. Dr. habil.) 
Format:
Text 
Language:
de 
Subject group:
MAS Maschinenbau; VER Technik der Verkehrsmittel 
Keywords:
Komfort; Diskomfort; Finite Elemente Modell; Druckverteilung; Sitzprüfkörper; Sitzdummy 
Translated keywords:
Seating dummy; seat testing device; pressure distribution; finite element model; comfort; discomfort 
Controlled terms:
Fahrzeugsitz; Personenkraftwagen; Bequemlichkeit; Kontaktkraft; Druckverteilung 
TUM classification:
VER 036d 
Abstract:
Der Komfortaspekt wird in Kraftfahrzeugen immer wichtiger, da sich andere Differenzierungsmerkmale wie Design und Motoren bei verschiedenen Autoherstellern zunehmend angleichen. Der Sitz spielt als Hauptkontaktstelle eine wichtige Rolle für den Gesamtkomfort im Fahrzeug. In dieser Arbeit wird ein Modell für die Prognose des Diskomforts, hervorgerufen durch die Druckverteilung zwischen Mensch und Sitz, erstellt. Dieses Modell wird für das Kurz- sowie Langzeitverhalten validiert. Zur Anwendung die...    »
 
Translated abstract:
Aspects of comfort are getting more and more important in cars since other criteria to differentiate a car from another like design and engine are getting very equal among different car brands. The seat as main contact interface between human and seat plays a very important role for the total comfort in a car. This work shows the development of a model to predict the discomfort of subjects caused by the pressure distribution between human and seat. This model could be validated for short and lon...    »
 
Publication :
Universitätsbibliothek der Technischen Universität München 
Oral examination:
27.04.2006 
File size:
7988887 bytes 
Pages:
156 
Last change:
12.04.2011