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Original title:
Optimalflugbahnen im Hyperschallflug unter Berücksichtigung der instationären Aufheizung 
Translated title:
Optimal trajectories for a hypersonic flight vehicle considering transient heating 
Year:
2004 
Document type:
Dissertation 
Institution:
Fakultät für Maschinenwesen 
Advisor:
Sachs, Gottfried (Prof. Dr.) 
Referee:
Sachs, Gottfried (Prof. Dr.); Sattelmayer, Thomas (Prof. Dr.) 
Format:
Text 
Language:
de 
Subject group:
VER Technik der Verkehrsmittel 
Keywords:
Hyperschall-Fluggerät; instationäre Aufheizung; Bahnoptimierung 
Translated keywords:
Hypersonic vehicle; transient heating; Trajectory Optimization 
Controlled terms:
Raumtransporter; Hyperschallbereich; Aerodynamische Aufheizung; Flugbahn; Optimalweitenregelung; Mathematisches Modell 
TUM classification:
VER 516d; VER 760d; VER 533d 
Abstract:
Für zukünftige Raumtransportsysteme spielt die Erfassung und Reduktion der aerothermischen Aufheizung im Hyperschallflug eine entscheidende Rolle. Im Rahmen dieser Arbeit ist es mit Hilfe effizienter numerischer Verfahren gelungen, die instationäre Aufheizung und die Flugbahnoptimierung eines zuküftigen, zweistufigen Hyperschallfluggeräts zu koppeln. Es konnten bedeutende Fortschritte im Hinblick auf die Reduktion der aerothermischen Aufheizung und die Optimerung der Flugbahnen erzielt werden. 
Translated abstract:
For future hypersonic flight vehicles the detection and reduction of transient heating plays a decisive role. By using efficient and well tested numerical methods we were able to couple transient heating effects and flight path optimization for a future two-stage aerospace vehicle. Significant improvements have been achieved, concerning the reduction of aerothermal heat loads as well as optimizing the flight paths. 
Publication :
Universitätsbibliothek der TU München 
Oral examination:
21.12.2004 
File size:
11665825 bytes 
Pages:
168 
Last change:
17.07.2007