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Original title:
Eintrittsstörungen bei Fluggasturbinen unter besonderer Berücksichtigung instationärer Gaszusammensetzungen 
Translated title:
Effects of intake distortions on gas turbine engines under special consideration of changing gas compositions 
Year:
2001 
Document type:
Dissertation 
Institution:
Fakultät für Maschinenwesen 
Advisor:
Rick, Hans (Prof. Dr. Dr. habil.) 
Referee:
Rick, Hans (Prof. Dr. Dr. habil.); Hein, Dietmar (Prof. Dr.) 
Format:
Text 
Language:
de 
Subject group:
MAS Maschinenbau 
Keywords:
Sauerstoffsensoren; Hubschrauber; Gasturbine; Eintrittsstörung; Triebwerksregelung; FADEC 
Translated keywords:
oxygen sensor; helicopter; gas turbine; intake distortion; FADEC; engine control 
Controlled terms:
Hubschraubertriebwerk; Wellenleistungsgasturbine; Gas-Luft-Gemisch; Verunreinigung; Einlauf-Störung; Betriebssicherheit 
Abstract:
Das Betriebsverhalten von Wellenleistungsgasturbinen zum Antrieb von Hubschraubern hängt stark vom Zustand der Luftströmung am Eintritt ab. In der hier vorliegenden Arbeit werden die Auswirkungen wechselnder Gaszusammensetzungen auf das Triebwerk untersucht. Eine wesentliche Gefahr stellt das Verlöschen der Brennkammer infolge Sauerstoffmangels dar. Der Einsatz spezieller Sensoren an einem Triebwerk ermöglicht die Integration zusätzlicher Funktionen in die elektronische Triebwerksregelung, die z...    »
 
Translated abstract:
The performance of gas turbines for helicopters strongly depends on the quality of the airflow at the engine intake. This thesis thoroughly investigates the effects of a changing gas composition on the engine. The risk of a flame out of the combustion chamber due to the lack of oxygen in the intake air poses a major danger for flight safety. With the use of special sensors, additional functions are added to the electronic control system to enhance engine performance and improve flight safety. 
Publication :
Universitätsbibliothek der TU München 
Oral examination:
20.12.2001 
File size:
6986204 bytes 
Pages:
116 
Last change:
10.07.2007