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Original title:
Dieselmotorische Kraftstoffzerstäubung und Gemischbildung mit Common-Rail Einspritzsystemen
Translated title:
Fuel atomization and mixture formation in Diesel engines by means of Common-Rail fuel injection systems
Author:
Ofner, Bernd
Year:
2001
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät für Maschinenwesen
Advisor:
Mayinger, Franz (Prof. Dr. Dr. E.h.)
Referee:
Mayinger, Franz (Prof. Dr. Dr. E.h.); Merker, Günther P. (Prof. Dr. habil.); Hein, Dietmar (Prof. Dr.)
Format:
Text
Language:
de
Subject group:
MAS Maschinenbau
Keywords:
Spray; Zerstäubung; Einspritzung; Tropfen; Tropfenbildung; Common-Rail; Injektor; Piezo-Injektor; Diesel; Motor; schnelle Kompressionsmaschine; Brennverfahren; Zweiphasenströmung; Optische Messtechnik; PDA; PDPA; Phasen-Doppler Anemometrie; LDA; Mie-Streulichttechnik; Schlierenmesstechnik; Hochgeschwindigkeitskinematographie
Translated keywords:
spray; atomization; injection; droplet; droplet formation; Common-Rail; injector; piezo actuated injector; diesel; engine; rapid compression machine; two-phase flow; optical measurement techniques; PDA; PDPA; phase-doppler particle analyzer; LDV; Mie-scattering technique; high speed cinematography
Controlled terms:
Common-Rail-Einspritzanlage; Gemischbildung; Lasermesstechnik; Optische Messtechnik
TUM classification:
MAS 526d; VER 056d
Abstract:
Mit der PDA-Messtechnik sowie mit dem Mie-Streulicht- und dem Schlieren-/Schattenverfahren wurden die dieselmotorische Kraftstoffzerstäubung und Gemischbildung in Druckkammern und in einer schnellen Kompressionsmaschine untersucht. Die Arbeiten konzentrierten sich auf die zeitliche Strahlausbreitung, den Kegelwinkel, das Tropfenspektrum und die Sprayverdampfung, abhängig von Gasdichte, Einspritzdruck und Gastemperatur. Drosseleffekte am Nadelsitz können die Spraybildung stark beeinflussen, womit...     »
Translated abstract:
Fuel atomization and mixture formation of Diesel engines was investigated in both pressurized vessels and a rapid compression machine by means of Phase-Doppler Anemometry as well as the Mie scattering, the Schlieren- and shadowgraph technique. The investigations focused on transient fuel-jet penetration, spray cone angle, droplet size and spray evaporation in dependance of gas density, injection pressure, and gas temperature. Since throttle effects inside the nozzle influence the spray formation...     »
Publication :
Universitätsbibliothek der TU München
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=601843
Date of submission:
12.06.2001
Oral examination:
05.11.2001
File size:
30143035 bytes
Pages:
188
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss2001110517938
Last change:
08.10.2014
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