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Original title:
Dieselmotorische Kraftstoffzerstäubung und Gemischbildung mit Common-Rail Einspritzsystemen 
Translated title:
Fuel atomization and mixture formation in Diesel engines by means of Common-Rail fuel injection systems 
Year:
2001 
Document type:
Dissertation 
Institution:
Fakultät für Maschinenwesen 
Advisor:
Mayinger, Franz (Prof. Dr. Dr. E.h.) 
Referee:
Mayinger, Franz (Prof. Dr. Dr. E.h.); Merker, Günther P. (Prof. Dr. habil.); Hein, Dietmar (Prof. Dr.) 
Format:
Text 
Language:
de 
Subject group:
MAS Maschinenbau 
Keywords:
Spray; Zerstäubung; Einspritzung; Tropfen; Tropfenbildung; Common-Rail; Injektor; Piezo-Injektor; Diesel; Motor; schnelle Kompressionsmaschine; Brennverfahren; Zweiphasenströmung; Optische Messtechnik; PDA; PDPA; Phasen-Doppler Anemometrie; LDA; Mie-Streulichttechnik; Schlierenmesstechnik; Hochgeschwindigkeitskinematographie 
Translated keywords:
spray; atomization; injection; droplet; droplet formation; Common-Rail; injector; piezo actuated injector; diesel; engine; rapid compression machine; two-phase flow; optical measurement techniques; PDA; PDPA; phase-doppler particle analyzer; LDV; Mie-scattering technique; high speed cinematography 
Controlled terms:
Common-Rail-Einspritzanlage; Gemischbildung; Lasermesstechnik; Optische Messtechnik 
TUM classification:
MAS 526d; VER 056d 
Abstract:
Mit der PDA-Messtechnik sowie mit dem Mie-Streulicht- und dem Schlieren-/Schattenverfahren wurden die dieselmotorische Kraftstoffzerstäubung und Gemischbildung in Druckkammern und in einer schnellen Kompressionsmaschine untersucht. Die Arbeiten konzentrierten sich auf die zeitliche Strahlausbreitung, den Kegelwinkel, das Tropfenspektrum und die Sprayverdampfung, abhängig von Gasdichte, Einspritzdruck und Gastemperatur. Drosseleffekte am Nadelsitz können die Spraybildung stark beeinflussen, womit...    »
 
Translated abstract:
Fuel atomization and mixture formation of Diesel engines was investigated in both pressurized vessels and a rapid compression machine by means of Phase-Doppler Anemometry as well as the Mie scattering, the Schlieren- and shadowgraph technique. The investigations focused on transient fuel-jet penetration, spray cone angle, droplet size and spray evaporation in dependance of gas density, injection pressure, and gas temperature. Since throttle effects inside the nozzle influence the spray formation...    »
 
Publication :
Universitätsbibliothek der TU München 
Oral examination:
05.11.2001 
File size:
30143035 bytes 
Pages:
188 
Last change:
08.10.2014