User: Guest  Login
Original title:
Werkstoffgerechte Auslegung und Festigkeitsnachweis für Verbrennungsmotorkolben aus Mesophasenkohlenstoff 
Translated title:
Material specific design and proof of sufficient strength for combustion engine pistons made from Mesophase carbon 
Year:
2001 
Document type:
Dissertation 
Institution:
Fakultät für Maschinenwesen 
Advisor:
Schmitt-Thomas, Karlheinz G. (Prof. Dr.) 
Referee:
Schmitt-Thomas, Karlheinz G. (Prof. Dr.); Hein, Dietmar (Prof. Dr.) 
Format:
Text 
Language:
de 
Subject group:
MAS Maschinenbau 
Keywords:
Kohlenstoff; Mesophasenkohlenstoff; Kolben; Verbrennungsmotor; Keramik; Finite Elemente Analyse 
Translated keywords:
carbon; Mesophase carbon; piston; combustion engine; ceramic; Finite Element Analysis 
Controlled terms:
Verbrennungsmotor; Hubkolben; Kohlenstoffwerkstoff; Mesomorphe Phase; Werkstoffgerechtes Konstruieren 
Abstract:
In vorangegangenen Forschungsprojekten konnte nachgewiesen werden, daß mit der Verwendung von Kohlenstoffkolben in Verbrennungsmotoren Verbesserungen bezüglich Kraftstoffverbrauch und Abgasemissionen verglichen mit dem Einsatz von Aluminiumkolben erzielt werden können. Darüber hinaus kann aufgrund der geringen Dichte von Kohlenstoff die Bauteilmasse der Kolben reduziert werden. Das Ziel dieser Arbeit war es, zu untersuchen, ob eine spezielle Form von Strukturkohlenstoff, genannt Mesophasenkohlen...    »
 
Translated abstract:
In previous research projects it could be proved, that the use of carbon pistons in combustion engines can result in improved emission behaviour and fuel consumption compared to state of the art aluminium alloy pistons. Furthermore, component mass is reduced due to the low density of carbon. The aim of this paper was to investigate, whether a particular form of pyrolytic car-bon, called mesophase carbon, is capable of being used as piston material. Also ex-amined was how stresses in the structur...    »
 
Publication :
Universitätsbibliothek der TU München 
Oral examination:
18.07.2001 
File size:
15506510 bytes 
Pages:
123 
Last change:
10.07.2007