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Original title:
Situationsadaptive Kommunikation in Automobilen Ad-hoc Netzen
Translated title:
Situation-Aware Communication in Vehicle Ad-hoc Networks
Author:
Kosch, Timo
Year:
2005
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät für Informatik
Advisor:
Schlichter, Johann (Prof. Dr.)
Referee:
Baumgarten, Uwe (Prof. Dr.)
Format:
Text
Language:
de
Subject group:
DAT Datenverarbeitung, Informatik; MSR Meßtechnik, Steuerungs- und Regelungstechnik, Automation; VER Technik der Verkehrsmittel
Keywords:
Fahrzeug Ad-hoc Netze; Fahrerinformationssysteme; Fahrerassistenzsysteme; Mobilkommunikation; Selbstorganisation; situationsadaptive Systeme; Kontext-Sensitivität; drahtlose LANs; Konnektivität; Nachrichtenkommunikation; Informationsverbreitung
Translated keywords:
Vehicle ad-hoc networks (VANET); driver information systems; driver assistance systems; intelligent transport systems (ITS); mobile communication; self-organisation; situation-aware systems; context-awareness; wireless LAN; connectivity; messaging; information dissemination
Controlled terms:
Fahrzeug; Assistenzsystem; Ad-hoc-Netz; Sensor; Adaptives System
TUM classification:
VER 058d; DAT 256d; DAT 252d; MSR 080d; DAT 610d
Abstract:
Um Autofahrer situationsbezogen mit aktuellen Informationen zu versorgen, organisiert das im Rahmen dieser Arbeit entwickelte System CARISMA selbständig und autonom die direkte drahtlose Übertragung von Sensordaten zwischen Automobilen. Ergebnisse aus verschiedenen Analysen und Simulationen zeigen das Verhalten des dabei entstehenden Ad-hoc Netzes und liefern Erkenntnisse zu seinen Eigenschaften. Speziell entwickelte Protokolle tragen den besonderen Netzcharakteristika und der hohen Dynamik Rech...     »
Translated abstract:
The goal of this work is to provide precise and up-to-date information to car drivers, according to the needs of their individual situation. Pursuing this goal, the developed CARISMA system selforganizes, independently and autonomously, the direct wireless transfer of sensor data between automobiles. Varying system analyses and simulations clarify the behaviour of the resulting vehicle ad-hoc network and provide insight to its characteristics. The CARISMA protocol design takes into account the s...     »
Publication :
Universitätsbibliothek der Technischen Universität München
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=601780
Date of submission:
10.11.2004
Oral examination:
13.04.2005
File size:
7835800 bytes
Pages:
209
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss20050826-1248569462
Last change:
09.07.2007
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