User: Guest  Login
Original title:
Entwicklung und Implementierung adaptiver Datenstrukturen und Algorithmen zur effizienten Visualisierung und Speicherung digitaler Höhenmodelle 
Translated title:
Development and implementation of adaptive data structures and algorithms for efficient visualization and storage of digital terrain models 
Year:
2002 
Document type:
Dissertation 
Institution:
Fakultät für Informatik 
Advisor:
Zenger, Christoph (Prof.Dr.) 
Referee:
Bungartz, Hans-Joachim (Prof.Dr.) 
Format:
Text 
Language:
de 
Subject group:
DAT Datenverarbeitung, Informatik; VER Technik der Verkehrsmittel 
Translated keywords:
realtime terrain triangulation; continous level of detail; synthetic vision 
TUM classification:
DAT 450d; DAT 530; DAT 780d; VER 539d; VER 540d 
Abstract:
Für die interaktive Darstellung von Geländen in Echtzeit, einer wesentlichen Komponente von Flugsimulatoren und vergleichbaren Applikationen wie z.B. der virtuellen Sicht, ist die effiziente Triangulierung großer Höhendatensätze erforderlich. In dieser Arbeit wird ein hierarchisch-adaptives Triangulationsverfahren implementiert und weiterentwickelt, das einen kontinuierlichen Level-of-Detail Verlauf bietet. Es ermöglicht das dynamische Nachladen von Daten und damit die interaktive Visualisierung...    »
 
Translated abstract:
For the interactive visualization of terrain in realtime, a substantial component of flight simulators and similar applications as for example the so called synthetic vision, efficient triangulation of large terrain datasets is required. A hierarchical adaptive triangulation technique is implemented and improved offering continous level of detail. It allows dynamic loading of data and thus the interactive visualization of terrain data much larger than a computer's main memory. 
Publication :
Universitätsbibliothek der TU München 
Oral examination:
11.06.2002 
File size:
7533939 bytes 
Pages:
83 
Last change:
04.07.2007