User: Guest  Login
Original title:
Berührungslose Bedienung von Infotainment-Systemen im Fahrzeug 
Translated title:
Non-Contact Operation of Automotive Infotainment Systems 
Year:
2003 
Document type:
Dissertation 
Institution:
Fakultät für Elektrotechnik und Informationstechnik 
Advisor:
Lang, Manfred Karl (Prof. Dr.) 
Referee:
Lang, Manfred Karl (Prof. Dr.); Diepold, Klaus (Prof. Dr.) 
Format:
Text 
Language:
de 
Subject group:
ELT Elektrotechnik 
Keywords:
Gestenerkennung; berührungslose Bedienung; gestische Bedienung; Gestik; Handgeste; Kopfgeste; kontinuierliche Gesten; diskrete Gesten; fahrzeugtauglich; sensorbasiert; Integriertes Bedienkonzept; Konfidenzmaß; Infrarot Sensor Array; Infotainment-System; Usability; Ablenkungseffekte; Objekterkennungsleistung; Man Machine Interface; MMI; Dynamic Time Warping; multimodal; GeCoM; Wizard-of-Oz 
Translated keywords:
gesture recognition; non-contact operation; gestural operation; hand gesture; head gesture; continous gesture; discrete gesture; automotive; sensor-based; confidence metric; infrared sensor array; infotainment system; usability study; distraction effects; object recognition performance; man machine interface; MMI; Gesture Controlled MMI; GeCoM 
Abstract:
Die vorliegende Arbeit beschreibt die Realisierung eines Gesamtkonzepts zur berührungslosen Bedienung eines Infotainment-Systems im Kraftfahrzeug. Von zentralem Interesse ist dabei die visuelle Interaktion mittels dynamischer Hand- und Kopfgesten. Durch die ergonomische Auslastung der menschlichen Kapazitäten soll dem Fahrer eine möglichst natürliche und intuitive Interaktion bereitgestellt werden. Aufbauend auf sehr positiven Befunden grundlegender Benutzerstudien wird eine gestenoptimierte Bed...    »
 
Translated abstract:
The existing paper describes the realization of a complete concept for a non-contact operation of an infotainment system in motor vehicles. Of main interest thereby is the visual interaction by means of dynamic hand and head gesture. By means of the ergonomic utilization of human capacities, the driver shall be provided with an interaction as natural and intuitive as possible. Based on very positive results of profound usability studies a gesture optimized operation environment is developed. Thi...    »
 
Publication :
Universitätsbibliothek der TU München 
Oral examination:
27.10.2003 
File size:
10105551 bytes 
Pages:
164 
Last change:
20.06.2007