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Original title:
Urban Motion Cueing Algorithms 
Original subtitle:
Trajectory Optimization for Driving Simulators 
Translated title:
Urbane Motion Cueing Algorithmen 
Translated subtitle:
Trajektorienoptimierung für Fahrsimulatoren 
Year:
2020 
Document type:
Dissertation 
Institution:
Fakultät für Maschinenwesen 
Advisor:
Rixen, Daniel J. (Prof. dr.) 
Referee:
Rixen, Daniel J. (Prof. dr.); Romano, Richard (Prof., Ph.D.) 
Language:
en 
Subject group:
MTA Technische Mechanik, Technische Thermodynamik, Technische Akustik; VER Technik der Verkehrsmittel 
Keywords:
Motion cueing algorithms, trajectory optimization, model predictive control, prediction, driving simulation, motion cueing rating methods 
Translated keywords:
Motion Cueing Algorithmen, Trajektorienoptimierung, Modellprädiktive Regelung, Prädiktion, Fahrsimulation, Bewertungsmethoden für Motion Cueing Algorithmen 
TUM classification:
MTA 000d 
Abstract:
This thesis covers methods for the trajectory planning of driving simulators which aim to increase the motion fidelity. These motion cueing algorithms (MCAs) generate realistic motions by adhering to the motion system's workspace restrictions. Simulations and experiments were performed with a 9 degrees of freedom driving simulator. A special focus is put on optimization-based MCAs which minimize deviations between desired vehicle motions and actual simulator motions over a future time horizon. 
Translated abstract:
Diese Arbeit beschreibt Methoden zur Trajektorienplanung von Fahrsimulatoren, die darauf abzielen, die Qualität der Bewegungswiedergabe zu erhöhen. Diese Motion Cueing Algorithmen (MCAen) erzeugen realistische Bewegungen unter Berücksichtigung der Arbeitsraumbeschränkungen des Bewegungssystems. Simulationen und Experimente wurden mit einem 9 Freiheitsgrade-Simulator durchgeführt. Ein Schwerpunkt liegt auf optimierungsbasierten MCAen, die Bewegungsabweichungen über einen Zeithorizont minimieren. 
Oral examination:
15.01.2020 
File size:
10376430 bytes 
Pages:
171 
Last change:
04.02.2020