User: Guest  Login
Original title:
A teacher intervention on students‘ higher-order learning in classroom dialogue 
Original subtitle:
How teachers learn and perform, how students engage and perceive 
Translated title:
Eine Lehrerintervention zur Förderung von Schülerlernen im Klassengespräch 
Translated subtitle:
Wie Lehrkräfte lernen und handeln, wie Schüler sich beteiligen und Lernprozesse wahrnehmen 
Year:
2015 
Document type:
Dissertation 
Institution:
Fakultät TUM School of Education 
Advisor:
Seidel, Christina (Prof. Dr.) 
Referee:
Seidel, Christina (Prof. Dr.); Drechsel, Barbara (Prof. Dr.) 
Language:
en 
Subject group:
EDU Erziehungswissenschaften 
Keywords:
Classroom dialogue, professional development, teacher learning, student learning, video 
Translated keywords:
Klassengespräch, Fortbildung, Lehrerlernen, Schülerlernen, Video 
TUM classification:
EDU 640d 
Abstract:
The dissertation examined how the Dialogic Video Cycle (DVC) as an evidence-based teacher professional development program on productive classroom dialogue would impact teachers’ practise with regard to their questioning and feedback behaviour. Additionally, it was analysed how the DVC would impact students’ higher-order learning, also when considering students’ differences in self-concept of ability. A longitudinal control group design allowed for a systematic investigation and was supplemented...    »
 
Translated abstract:
Die Dissertation untersuchte wie der Dialogische Videozirkel (DVC), als eine evidenzbasierte Lehrerfortbildung zum produktiven Klassengespräch, das Unterrichtshandeln von Lehrkräften hinsichtlich ihres Frage- und Feedbackverhaltens verändern würde. Zusätzlich wurde analysiert, inwiefern der DVC tiefergehende Lernprozesse von Schülerinnen und Schülern beeinflusst, insbesondere unter Berücksichtigung des Fähigkeitsselbstkonzepts. Das längsschnittliche Kontrollgruppendesign ermöglichte eine systema...    »
 
Oral examination:
29.07.2015 
File size:
2727612 bytes 
Pages:
55 
Last change:
21.08.2015