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Original title:
Großserientaugliche Umsetzung von dünnwandigem Stahlguss für den Automobilbau 
Translated title:
Development of a process for serial production of thin walled steel castings for automotive applications 
Year:
2020 
Document type:
Dissertation 
Institution:
Fakultät für Maschinenwesen 
Advisor:
Volk, Wolfram (Prof. Dr.) 
Referee:
Volk, Wolfram (Prof. Dr.); Tiedje, Niels Skat (Prof., Ph.D.) 
Language:
de 
Subject group:
FER Fertigungstechnik; MAS Maschinenbau; VER Technik der Verkehrsmittel 
TUM classification:
FER 210d; FER 070d 
Abstract:
Die vorliegende Arbeit bedient den bestehenden Forschungsbedarf in der Entwicklung einer Prozesskette für dünnwandigen Stahlguss zur Herstellung von Bauteilen für das Fahrzeugumfeld. Als wesentliche Anforderungen wurden hierfür die Maßhaltigkeit, die mechanischen Eigenschaften, die Korrosionsbeständigkeit sowie die Punktschweißbarkeit identifiziert. Die Untersuchungen beschränkten sich dabei auf das vertikale kastenlose Formverfahren, weil dieses bezüglich der realisierbaren Stückzahlen besonder...    »
 
Translated abstract:
The present work addresses the needed research for the development of a process chain producing thin walled steel castings for automotive applications. Dimensional accuracy, mechanical properties, corrosion resistance and spot weldability were herein identified as the basic requirements. The investigations were limited to vertical molding machines, as they are – concerning the number of units – especially qualified for serial production. 
Series:
Schriftenreihe Umformtechnik und Gießereiwesen 
Series volume:
22 
ISBN:
978-3-95884-050-8 
Oral examination:
12.03.2020 
File size:
57796131 bytes 
Pages:
153 
Fulltext / DOI:
Last change:
26.08.2020