User: Guest  Login
Original title:
Design of Active Vehicle Pitch and Roll Motions as Feedback for the Driver During Automated Driving 
Translated title:
Gestaltung aktiver Fahrzeugnick- und -wankbewegungen als Rückmeldung für den Fahrer beim automatisierten Fahren 
Year:
2019 
Document type:
Dissertation 
Institution:
Fakultät für Maschinenwesen 
Advisor:
Bengler, Klaus (Prof. Dr.) 
Referee:
Bengler, Klaus (Prof. Dr.); Färber, Berthold (Prof. Dr.) 
Language:
en 
Subject group:
MAS Maschinenbau; TEC Technik, Ingenieurwissenschaften (allgemein); VER Technik der Verkehrsmittel 
Keywords:
Automated driving, feedback, active pitch and roll motions, system awareness 
Translated keywords:
Automatisiertes Fahren, Rückmeldung, aktive Nick- und Wankbewegungen, Systembewusstsein 
TUM classification:
TEC 900d 
Abstract:
Feedback on state transitions and intentions of the automation system are crucial for the driver during partially automated driving to obtain or rather increase the driver’s system awareness. In this thesis, the design of the active pitch and roll motions as well as their suitability as feedback in different motorway scenarios were evaluated in four driving studies. The results show that active rotational motions can complement visual feedback, resulting in multi-modal feedback. 
Translated abstract:
Rückmeldung über Zustandsänderungen und Intentionen des Automationssystems sind beim teilautomatisierten Fahren essentiell für den Fahrer, um dessen Systembewusstsein zu erhalten oder zu erhöhen. In dieser Dissertation wurde die Gestaltung aktiver Nick- und Wankbewegungen sowie deren Eignung als Rückmeldung in verschiedenen Autobahnszenarien in vier Realfahrzeugstudien evaluiert. Die Ergebnisse zeigen, dass aktive Rotationsbewegungen eine visuelle Rückmeldung ergänzen können, wodurch eine multi-...    »
 
Oral examination:
23.07.2019 
File size:
10100634 bytes 
Pages:
256 
Last change:
17.10.2019