User: Guest  Login
Original title:
Klinische Evaluation eines neuen Schizophrenie- Wissensfragebogens und Prädiktoren für den Wissenzuwachs
Translated title:
Psychoeducation in schizophrenia: Evaluation of a new schizophrenia questionnaire "SCHIWI" and predictors of knowledge gain
Author:
Speidel geb. Lüscher, Sandra
Year:
2019
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät für Medizin
Advisor:
Bäuml, Josef (Prof. Dr.)
Referee:
Bäuml, Josef (Prof. Dr.); Hohendorf, Gerrit (Prof. Dr.)
Language:
de
Subject group:
MED Medizin
Keywords:
Schizophrenie, Wissenszuwachs, Psychoedukation, Psychose
Translated keywords:
schizophrenia, knowledge gain, psychoeducation, psychosis
TUM classification:
MED 600d; PSY 750d
Abstract:
Diese Dissertation hat es sich zum Ziel gesetzt, einen neuen Schizophrenie- Wissensfragebogen (SCHIWI) im Rahmen von Psychoedukationsgruppen klinisch zu evaluieren, nach testtheoretischen Kriterien zu überprüfen und mögliche Prädiktoren für den Wissenszuwachs zu ermitteln. Es konnte dabei nicht nur erneut ein signifikanter Anstieg des Wissenszuwachses durch Psychoedukation gezeigt, sondern bei Patienten- und Angehörigengruppen unterschiedliche Prädiktoren für diesen Wissenszuwachs gefunden werde...     »
Translated abstract:
Here we create and evaluate a new schizophrenia questionnaire (SCHIWI) and aim to find out more about predictors of knowledge gain, especially combined with psychoeducation. We could prove again that psychoeducation leads to knowledge gain, found various predictors of knowledge gain and with a few modifications the SCHIWI22 can be considered as a reliable and valid questionnaire.
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1444210
Date of submission:
22.05.2018
Oral examination:
16.07.2019
File size:
1118924 bytes
Pages:
114
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss-20190716-1444210-1-3
Last change:
30.09.2019
 BibTeX