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Original title:
Adaptives Informationskonzept für beanspruchende urbane Fahrsituationen 
Translated title:
Adaptive information concept for stressful urban driving situations 
Year:
2019 
Document type:
Dissertation 
Institution:
Fakultät für Maschinenwesen 
Advisor:
Bengler, Klaus (Prof. Dr.) 
Referee:
Bengler, Klaus (Prof. Dr.); Färber, Berthold (Prof. Dr.); Bannert, Maria (Prof. Dr.) 
Language:
de 
Subject group:
PSY Psychologie; TEC Technik, Ingenieurwissenschaften (allgemein); VER Technik der Verkehrsmittel 
TUM classification:
TEC 006d 
Abstract:
Bedeutende Unfallschwerpunkte im innerstädtischen Verkehr liegen vor allem in Kreuzungs- und Einmündungsgebieten und damit in besonders beanspruchenden Fahrsituationen. Die Arbeit beschreibt die Konzeptionierung und Evaluierung einer Informationsstrategie, bei welcher der Workload, verursacht durch die tertiäre Fahraufgabe, in einer beanspruchenden urbanen Fahrsituation minimiert werden kann. Die geringe Komplexität und die damit verbundene verminderte Fehleranfälligkeit zeichnen das situationss...    »
 
Translated abstract:
Significant accident black spots in urban traffic are located primarily around intersections and junctions, and therefore in especially stressful driving situations. The thesis describes the conception and evaluation of an information strategy in which the workload generated by the tertiary driving task can be minimized in a stressful urban driving situation. The low complexity and the associated reduced error rate characterize the situation-specific, driver-optimized information concept. 
Series:
Audi-Dissertationsreihe 
Series volume:
135 
ISBN:
978-3-7369-9970-1 
Oral examination:
10.01.2019 
File size:
4790054 bytes 
Pages:
202 
Last change:
17.06.2019