User: Guest  Login
Original title:
Biologiespezifisches Bildverständnis beim Umgang mit multiplen externen Repräsentationen
Original subtitle:
Entwicklung und Validierung eines Kompetenzmodells zur Integration von Diagrammen und Schemata
Translated title:
Biology-specific Understanding of Pictures in Dealing with Multiple External Representations
Translated subtitle:
Development and Validation of a Competence Model addressing the Integration of Diagrams and Schemes
Author:
Beck, Christina
Year:
2017
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät TUM School of Education
Advisor:
Nerdel, Claudia (Prof. Dr.)
Referee:
Nerdel, Claudia (Prof. Dr.); Schwanewedel, Julia (Prof. Dr.)
Language:
de
Subject group:
EDU Erziehungswissenschaften
TUM classification:
EDU 760d; EDU 750d
Abstract:
Der Umgang mit Multiplen Externen Repräsentationen (MER) ist eine zentrale Fähigkeit im naturwissenschaftlichen Unterricht und ein konstituierendes Merkmal fachsprachlicher Kompetenz. Die Integration, d.h. die Übersetzungsleistung zwischen verschiedenen Repräsentationen, stellt für Lernende eine Herausforderung dar. Anhand eines Kompetenzmodells zum Umgang mit MER, speziell zur Text-Bild-Integration, wird untersucht, inwieweit biologiespezifisches Wissen in verschiedenen Kontexten und für unters...     »
Translated abstract:
Dealing with multiple external representations (MER) is a central capacity in science education and essential for the competence in using special scientific language. The integration, which means translating and mapping between representations, challenges learners. A competence model was created addressing the capability to deal with MER, in particular the text-picture-integration in order to analyse the influence’s extent of biology-specific knowledge in different contexts and for different typ...     »
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1368009
Date of submission:
13.07.2017
Oral examination:
05.10.2017
File size:
6185268 bytes
Pages:
291
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss-20171005-1368009-1-8
Last change:
21.12.2017
 BibTeX