User: Guest  Login
Original title:
Flexibles Energiemanagement für hybride Nutzfahrzeuge 
Translated title:
Flexible Energy Management for Hybrid Commercial Vehicles 
Year:
2016 
Document type:
Dissertation 
Institution:
Fakultät für Maschinenwesen 
Advisor:
Lienkamp, Markus (Prof. Dr.) 
Referee:
Lienkamp, Markus (Prof. Dr.); Spiegelberg, Gernot (Prof. Dr.) 
Language:
de 
Subject group:
ERG Energietechnik, Energiewirtschaft; MAS Maschinenbau; VER Technik der Verkehrsmittel 
TUM classification:
VER 020d 
Abstract:
Aufgrund des Kostendrucks und der Variantenvielfalt in der Nutzfahrzeugbranche wurde ein flexibles Energiemanagement für hybride Nutzfahrzeuge entwickelt, das die Betriebskosten minimiert und für verschiedenste Fahrzeugvarianten nach demselben Prinzip arbeitet. Hierzu wird ein marktbasierter Ansatz verwendet, der durch einen Handel im Fahrzeug die Leistungsverteilung zwischen den Komponenten festlegt. Der Ansatz wird auf Basis von Simulationsergebnissen und Messungen diskutiert und einem regelba...    »
 
Translated abstract:
Due to cost pressure and the broad variety in the commercial vehicle sector, a flexible energy management for hybrid commercial vehicles is developed to minimize operating costs and handle different types of vehicles equally. A market based approach is used to determine the power distribution between the components within the vehicle. Based on simulation results and measurements the approach is discussed and compared to a rule based approach. 
Oral examination:
07.04.2016 
File size:
2485436 bytes 
Pages:
157 
Last change:
25.04.2016