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Original title:
Das optimale Bedienelement und der optimale Bedienort für eine Nutzerfunktion
Original subtitle:
Aufbau und Anwendung eines Katalogs für Bedienelemente im Kontext des Personenkraftwagens
Translated title:
The ideal control and its ideal location for a function
Translated subtitle:
Composition and application of a catalogue of controls within the environment of a passenger vehicle
Author:
Müller, Stephan
Year:
2016
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät für Maschinenwesen
Advisor:
Bubb, Heiner (Prof. Dr. habil.)
Referee:
Bubb, Heiner (Prof. Dr. habil.); Lindemann, Udo (Prof. Dr.)
Language:
de
Subject group:
MAS Maschinenbau; VER Technik der Verkehrsmittel
Keywords:
Anzeige- und Bedienkonzept, Bedienelement, Anzeigenelement, Systemergonomie, Mensch-Maschine-Interaktion, Stereotypen, Semantik, Bedienort, Anzeigeort, Gestaltungsrichtlinien, Klassifizierung von Bedienelementen, Physische Bedienelemente, Taster, Schalter, Knopf, Kipphebel, Wippschalter
Translated keywords:
user-interface, usability, control-unit, display-unit, Ergonomics, man-machine-interface, stereotypes, semantics, location of control, location of display, design-guidelines, classification of controls, hardware controls, button, knob, rocker, switch
TUM classification:
TEC 900d
Abstract:
Ausgehend von der Beobachtung, dass in den Fahrerarbeitsplätzen heutiger Personenkraftwagen sehr oft die seit vielen Jahren bekannten Regeln der Systemergonomie verblüffend wenig beachtet werden, möchte sich diese Arbeit sehr grundsätzlich mit dem Thema Bedienelemente befassen. Es wird daher eine systematische Analyse der wesentlichen Komponenten eines Anzeige- und Bedienkonzeptes für Kraftfahrzeuge durchgeführt. Für die Nutzerfunktionen selbst, die die Basis jeder Anzeige und Bedienung darstell...     »
Translated abstract:
Due to the observation of several cockpits of current passenger vehicles astonishingly little observing the recommendations of Ergonomics which are known for many years, this thesis wishes to issue the control elements on a very fundamental basis. It therefore contains a systematic analysis of the essential components of an automobile’s user interface. Comprehensive criteria are established and properties analysed for the customer-relevant functions themselves, which are the centre of all contro...     »
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1227514
Date of submission:
19.08.2015
Oral examination:
29.03.2016
File size:
125649014 bytes
Pages:
308
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss-20160329-1227514-1-5
Last change:
07.12.2016
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