User: Guest  Login
Original title:
Ergonomische Fahrerplatzgestaltung und Interaktionskonzepte für hochautomatisierte Fahrzeuge 
Translated title:
Ergonomic layout of the driver workplace and interaction concepts for automated vehicles 
Year:
2018 
Document type:
Dissertation 
Institution:
Fakultät für Maschinenwesen 
Advisor:
Bengler, Klaus (Prof. Dr.) 
Referee:
Bengler, Klaus (Prof. Dr.); Bruder, Ralph (Prof. Dr.) 
Language:
de 
Subject group:
MAS Maschinenbau; TEC Technik, Ingenieurwissenschaften (allgemein); VER Technik der Verkehrsmittel 
Keywords:
automatisiertes Fahren, Hochautomation, Level 3, Interaktion, Interaktionskonzep, Ergonomie, Fahrerplatz 
Translated keywords:
automated driving, autonomous driving, Level 3, interaction concept, ergonomic layout; , driver 
TUM classification:
TEC 900d 
Abstract:
Die Herausforderungen auf dem Weg zum automatisierten Fahren betreffen neben technischen und rechtlichen Fragestellungen auch das Zusammenspiel zwischen Mensch und Automation. Diese Arbeit betrachtet die Aufgabenverteilung und Interaktionsgestaltung zwischen Fahrer und Fahrzeug während einer hochautomatisierten Fahrt. Basierend auf den Erkenntnissen aus prototypischer Umsetzung und Nutzerstudien in einem Versuchsträger werden Empfehlungen für die Gestaltung und die Integration angepasster Intera...    »
 
Translated abstract:
On the way to automated driving, challenges are not limited to technical and legal questions, but also affect the field of human factors. This work focuses on the distribution of the driving task and the design of the interaction between driver and vehicle while driving conditionally automated. Based on findings from user studies and prototypes in an automated test vehicle, recommendations are derived, targeting adapted interaction concepts and their geometric integration in a cockpit layout, su...    »
 
Oral examination:
09.11.2018 
File size:
10608098 bytes 
Pages:
242 
Last change:
19.12.2018