User: Guest  Login
Original title:
Biologiespezifisches Bildverständnis beim Umgang mit multiplen externen Repräsentationen 
Original subtitle:
Entwicklung und Validierung eines Kompetenzmodells zur Integration von Diagrammen und Schemata 
Translated title:
Biology-specific Understanding of Pictures in Dealing with Multiple External Representations 
Translated subtitle:
Development and Validation of a Competence Model addressing the Integration of Diagrams and Schemes 
Year:
2017 
Document type:
Dissertation 
Institution:
Fakultät TUM School of Education 
Advisor:
Nerdel, Claudia (Prof. Dr.) 
Referee:
Nerdel, Claudia (Prof. Dr.); Schwanewedel, Julia (Prof. Dr.) 
Language:
de 
Subject group:
EDU Erziehungswissenschaften 
TUM classification:
EDU 760d; EDU 750d 
Abstract:
Der Umgang mit Multiplen Externen Repräsentationen (MER) ist eine zentrale Fähigkeit im naturwissenschaftlichen Unterricht und ein konstituierendes Merkmal fachsprachlicher Kompetenz. Die Integration, d.h. die Übersetzungsleistung zwischen verschiedenen Repräsentationen, stellt für Lernende eine Herausforderung dar. Anhand eines Kompetenzmodells zum Umgang mit MER, speziell zur Text-Bild-Integration, wird untersucht, inwieweit biologiespezifisches Wissen in verschiedenen Kontexten und für unters...    »
 
Translated abstract:
Dealing with multiple external representations (MER) is a central capacity in science education and essential for the competence in using special scientific language. The integration, which means translating and mapping between representations, challenges learners. A competence model was created addressing the capability to deal with MER, in particular the text-picture-integration in order to analyse the influence’s extent of biology-specific knowledge in different contexts and for different typ...    »
 
Oral examination:
05.10.2017 
File size:
6185268 bytes 
Pages:
291 
Last change:
21.12.2017