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Original title:
Fahrer-Fahrzeug-Interaktion einer automatisierten, kraftstoffeffizienten Fahrzeuglängsführung 
Translated title:
Driver-Vehicle-Interaction of an automated, fuel-efficient longitudinal vehicle control 
Year:
2017 
Document type:
Dissertation 
Institution:
Fakultät für Maschinenwesen 
Advisor:
Lienkamp, Markus (Prof. Dr.) 
Referee:
Lienkamp, Markus (Prof. Dr.); Hußmann, Heinrich (Prof. Dr.) 
Language:
de 
Subject group:
MAS Maschinenbau; VER Technik der Verkehrsmittel 
Keywords:
Kontrollierbarkeit, Fahrerassistenzsystem, automatisierte Fahrzeuglängsführung, HMI-Konzept, nutzerzentriert, Systemunsicherheitsinformation, Kraftstoffeffizienz 
Translated keywords:
controllability, driver assistance system, automated longitudinal vehicle control, HMI-concept, user-centered, system uncertainty information, fuel efficiency 
TUM classification:
VER 020d 
Abstract:
Um die Interaktionssicherheit zwischen Fahrer, Fahrerassistenzsystem (FAS) und Fahrzeug bereits in einer frühen Konzeptphase zu berücksichtigen, wird ein Vorgehen zur nutzerzentrierten Kontrollierbarkeitsbewertung entwickelt. Dieses wird am Beispiel der automatisierten, kraftstoffeffizienten Fahrzeuglängsführung durchgeführt. Zunächst werden system-transparente HMI-Konzepte nutzerzentriert entwickelt und evaluiert, auf deren Basis die Kontrollierbarkeitsbewertung durchgeführt wird. Zudem wird un...    »
 
Translated abstract:
An approach for a user-centered assessment of controllability is developed to consider interaction reliability between driver, assistance system and vehicle in an early concept phase. The approach is applied by example of an automated, fuel-efficient longitudinal vehicle control. In a first step, system-transparent human machine interface concepts are developed and evaluated using a user-centered approach. In the next step, a method to measure controllability is developed and executed. Furthermo...    »
 
Oral examination:
06.11.2017 
File size:
3463951 bytes 
Pages:
148 
Last change:
21.11.2017