User: Guest  Login
Original title:
Längsdynamik und Antriebsakustik von elektrifizierten Straßenfahrzeugen - Beschreibung und Gestaltung des emotionalen Erlebens 
Translated title:
longitudinal dynamics and drivetrain-acoustics of electric vehicles - specification and configuration of the driver’s emotional experience 
Year:
2017 
Document type:
Dissertation 
Institution:
Fakultät für Maschinenwesen 
Advisor:
Bengler, Klaus (Prof. Dr.) 
Referee:
Bengler, Klaus (Prof. Dr.); Lindemann, Udo (Prof. Dr.) 
Language:
de 
Subject group:
MAS Maschinenbau 
Keywords:
Elektrifizierte Antriebe, Längsdynamik, Antriebsakustik, Psychoakustik, Wahrnehmung, emotional-experience 
Translated keywords:
eletric drivetrain, longitudinal dynamics, psycho-accoustics, emotional-experience 
TUM classification:
TEC 900d 
Abstract:
Die Arbeit fokussiert die Beschreibung und Gestaltung des emotionalen Erlebens der Fahrer von elektrifizierten Straßenfahrzeugen. Als Einflussgrößen auf Wahrnehmung und Erleben des Antriebs werden die auditive und die Beschleunigungswahrnehmung betrachtet. Im ersten Versuch wird eine kognitive Erlebnisstruktur ermittelt. Die weiteren Versuche untersuchen längsdynamische und akustische Einflussgrößen. Abschließend werden die Einflussgrößen diskutiert und technische Gestaltungsempfehlungen gegeben...    »
 
Translated abstract:
The thesis focuses on the configuration of the driver’s emotional experience while driving an electric vehicle. The driver’s perception of acceleration and acoustics are selected as main control factors. In a first study, different experiences are compared. The other studies compare driving experiences maneuver based in real traffic situations. In conclusion, the influence variables are discussed and technical design recommendations are given. 
Oral examination:
19.09.2017 
File size:
7097885 bytes 
Pages:
208 
Last change:
24.10.2017