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Original title:
Aerodynamic Design Optimisation for Utility Helicopter Drag Reduction 
Translated title:
Aerodynamische Optimierung zur Widerstandsreduktion von Transporthubschraubern 
Year:
2017 
Document type:
Dissertation 
Institution:
Fakultät für Maschinenwesen 
Advisor:
Breitsamter, Christian W. M. (Prof. Dr.) 
Referee:
Breitsamter, Christian W. M. (Prof. Dr.); Hajek, Manfred (Prof. Dr.) 
Language:
en 
Subject group:
MTA Technische Mechanik, Technische Thermodynamik, Technische Akustik; VER Technik der Verkehrsmittel 
Keywords:
Helicopter, aerodynamic, drag, flow topology 
Translated keywords:
Hubschrauber, Aerodynamik, Widerstand, Strömungstopologie 
TUM classification:
MTA 300d; VER 505d 
Abstract:
In order to reduce helicopter’s fuel flow requirements and emissions, the aerodynamic design of Twin-Engine-Light (TEL) class utility helicopter is revised. A viable approach for achieving efficiency gains is reducing the helicopter’s parasite drag. This is achieved by the development of aerodynamic fairings for the skid-landing-gear and passive flow control devices at the rear fuselage. On aggregate, a parasite drag benefit of 22% is achieved, which corresponds to about 10% fuel flow reduction. 
Translated abstract:
Um den Treibstoffverbrauch und die Emissionen von leichten, zweimotorigen Transporthubschraubern zu reduzieren, wurde deren aerodynamischer Entwurf überarbeitet. Den parasitären Widerstand zu mindern ist hierfür ein zielführender Ansatz. Dies wurde durch die Entwicklung von aerodynamischen Verkleidungen für das Landewerk und durch den Einsatz passiver strömungsbeeinflussender Maßnahmen am Heck erzielt. Dadurch konnte der parasitäre Widerstand insgesamt um 22% reduziert werden, was einer Reduzier...    »
 
Oral examination:
24.03.2017 
File size:
69532080 bytes 
Pages:
189 
Last change:
12.04.2017