User: Guest  Login
Original title:
Virtualisierung des Bremsgeräuschentwicklungsprozesses zur Sicherstellung einer robusten Anlaufqualität 
Translated title:
Virtualization of the brake squeal development process for the guarantee of a robust start-up quality 
Year:
2017 
Document type:
Dissertation 
Institution:
Ingenieurfakultät Bau Geo Umwelt 
Advisor:
Müller, Gerhard H. (Prof. Dr. habil.) 
Referee:
Müller, Gerhard H. (Prof. Dr. habil.); Hoffmann, Norbert P. (Prof. Dr. habil.) 
Language:
de 
Subject group:
BAU Bauingenieurwesen, Vermessungswesen; VER Technik der Verkehrsmittel 
Keywords:
Bremsenquietschen, Robustheit, Simulation, Unsicherheitsbetrachtung 
Translated keywords:
brake squeal, robustness, simulation, uncertainty quantification 
TUM classification:
BAU 150d 
Abstract:
Diese Arbeit befasst sich mit der Unsicherheitsbetrachtung von Bremssystemen hinsichtlich der Geräuschentwicklung. Es wird ein Algorithmus entwickelt, der das Phänomen des Bremsenquietschens in Bezug auf die Abhängigkeit von produktionsbedingten Schwankungen der Materialparameter charakterisiert. Die Robustheit des Systems wird bewertet. Den Anregemechanismus bildet das Phänomen der Modenkopplung, mit welchem virtuelle Bewertungsgrößen hergeleitet werden. Die Validierung erfolgt anhand eines Min...    »
 
Translated abstract:
This thesis is covering the field of uncertainty quantification of brake systems concerning the occurrence of brake noise. An algorithm is developed which characterizes the phenomenon of brake squeal with regard to its dependency on production-related scatter of the material parameter. A robustness assessment of the system is done. The excitation mechanism is given by the mode coupling phenomenon which is the basis for a virtual assessment. The validation is done by reference to a minimal model. 
ISBN:
978-3-8440-5080-6 
Oral examination:
16.01.2017 
File size:
1726533 bytes 
Pages:
202 
Last change:
12.04.2017