User: Guest  Login
Original title:
Untersuchung von Einflussfaktoren auf die Umströmung eines Pkw-Rades in Simulation und Experiment 
Translated title:
Investigation of Numerical and Experimental Factors for the Flow Around Passenger Car Wheels 
Year:
2016 
Document type:
Dissertation 
Institution:
Fakultät für Maschinenwesen 
Advisor:
Indinger, Thomas (Priv.-Doz. Dr. habil.) 
Referee:
Indinger, Thomas (Priv.-Doz. Dr. habil.); Tropea, Cameron (Prof. Dr.); Adams, Nikolaus A. (Prof. Dr.) 
Language:
de 
Subject group:
MTA Technische Mechanik, Technische Thermodynamik, Technische Akustik; VER Technik der Verkehrsmittel 
Keywords:
Aerodynamik, CFD, numerische Strömungsmechanik, Fahrzeug, Rad, Reifen 
Translated keywords:
aerodynamics, CFD, computational fluid dynamics, vehicle, wheel, tire, tyre 
TUM classification:
MTA 300d; VER 505d 
Abstract:
Die Räder eines Pkw verursachen etwa ein Viertel seines gesamten aerodynamischen Widerstands, weshalb ihre Optimierung essentiell für das Erreichen der Ziele im aerodynamischen Entwicklungsprozess ist. Im Rahmen dieser Arbeit werden mehrere Einflussfaktoren auf die Umströmung der Räder in Fahrversuch, Windkanaltest und numerischer Simulation untersucht. Leitlinien zur virtuellen Bewertung der Radaerodynamik in einer frühen Entwicklungsphase werden erarbeitet und neue Erkenntnisse zur Umströmung...    »
 
Translated abstract:
The wheels of a passenger car are responsible for approximately one quarter of its total aerodynamic drag. Therefore, wheel optimization is essential to achieve the goals in an aerodynamic development process. In this study multiple factors on the flow around wheels are investigated experimentally by means of on-road and wind tunnel testing and numerically using computational fluid dynamics. Guidelines for the virtual assessment of wheel aerodynamics in an early phase of the development process...    »
 
Oral examination:
07.11.2016 
File size:
18216901 bytes 
Pages:
172 
Last change:
21.12.2016