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Original title:
Zum Potential von additiven Fertigungsverfahren in zukünftigen Triebwerksverdichtern
Translated title:
An investigation of the potential of additive manufacturing technologies in future aero engine compressor design
Author:
Rockel, David
Year:
2016
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät für Maschinenwesen
Advisor:
Haidn, Oskar J. (Prof. Dr.)
Referee:
Haidn, Oskar J. (Prof. Dr.); Zäh, Michael (Prof. Dr.)
Language:
de
Subject group:
MAS Maschinenbau; VER Technik der Verkehrsmittel
Translated keywords:
additive manufacturing, future engine design, aero engine, compressor, hollow blade, auxetic structure
TUM classification:
VER 630d; MAS 590d
Abstract:
Additive Fertigungsverfahren bieten dem Triebwerkskonstrukteur neue Möglichkeiten in der Bauteilgestaltung. So werden für diese verschiedene Anwendungsmöglichkeiten in einem zukünftigen Triebwerksverdichter untersucht. Daraus werden zwei Konzepte entwickelt. Hohle Rotorschaufeln werden untersucht, um das Auftreten von Schwingungsproblemen und die Bauteilmasse zu vermindern. Um den Wirkungsgrad und den stabilen Betriebsbereich des Verdichters zu erhöhen, werden Strukturen im Gehäuse untersucht.
Translated abstract:
The use of additive manufacturing technologies offers new possibilities for the engine designer. Possible applications within a future aero engine compressor design are investigated. From this two concepts are derived. Firstly, hollow rotor blades are analysed for their ability to decrease the occurrence of vibrational problems and for a mass decrease. Secondly, structures in a compressor casing are examined in order to increase the performance and the stable operating range of the compressor.
ISBN:
978-3-8439-3105-2
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1285278
Date of submission:
11.12.2015
Oral examination:
14.09.2016
Last change:
14.06.2017
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