User: Guest  Login
Original title:
Unterstützung naturwissenschaftlicher Grundbildung durch Schulklassenbesuche in naturwissenschaftlich-technischen Museen 
Original subtitle:
Motivationale und kognitive Wirkung unterschiedlicher Besuchsformen 
Translated title:
Supporting Student's Scientific Literacy Through School Field Trips to Science Museums 
Translated subtitle:
Motivational and Cognitive Effects of Different Visiting Forms 
Year:
2015 
Document type:
Dissertation 
Institution:
Fakultät TUM School of Education 
Advisor:
Lewalter, Doris (Prof. Dr.) 
Referee:
Lewalter, Doris (Prof. Dr.); Noschka-Roos, Annette (Prof. Dr.); Fischer, Frank (Prof. Dr.) 
Language:
de 
Subject group:
EDU Erziehungswissenschaften 
Keywords:
naturwissenschaftliche Grundbildung, schulische Museumsbesuche, Interessenentwicklung, Wissenserwerb, basic needs, kognitive Lernaktivitäten 
Translated keywords:
Scientific Literacy, school field trips to museums, interest development, knowledge acquisition, basic needs, cognitive learning activities 
TUM classification:
EDU 450d 
Abstract:
Die Dissertation vergleicht systematisch und theoriebasiert die motivationalen und kognitiven Wirkungen unterschiedlicher Besuchsformen von Schulklassenbesuchen im naturwissenschaftlich-technischen Museum. Dabei werden sowohl motivationale und kognitive Lernergebnisse als auch Lernprozesse der Schüler in Abhängigkeit der unterschiedlichen Besuchsformen untersucht. Die Ergebnisse verdeutlichen das Potenzial von Museen für die Interessensentwicklung und den Wissenserwerb und zeigen relevante lern-...    »
 
Translated abstract:
The dissertation compares the motivational and cognitive effects of different forms of school field trips to science museums systematically and on a theoretical basis. Thereby, the study investigates student’s motivational and cognitive learning outcomes as well as their learning processes according to the different visiting forms. The results highlights museum’s potential to support interest development and knowledge acquisition and identifies important aspects supportive to interest and knowle...    »
 
Oral examination:
16.12.2015 
File size:
1083237 bytes 
Pages:
48 
Last change:
12.01.2016