User: Guest  Login
Original title:
An Evaluation of Simulated Conversations as an Assessment of Pre-Service Teachers’ Communication Competence in Parent-Teacher Conversations 
Translated title:
Simulierte Gespräche als ein Assessment zur Messung der Gesprächsführungskompetenz Lehramtsstudierender in Lehrer-Elterngesprächen 
Translated subtitle:
– Eine Validierungsstudie 
Year:
2015 
Document type:
Dissertation 
Institution:
Fakultät TUM School of Education 
Advisor:
Prenzel, Manfred (Prof. Dr.) 
Referee:
Prenzel, Manfred (Prof. Dr.); Bauer, Johannes (Priv.-Doz. Dr.) 
Language:
en 
Subject group:
EDU Erziehungswissenschaften 
Keywords:
development and validation of assessments, teacher-parent conversations, communication competence, simulated conversations 
Translated keywords:
Entwicklung und Validierung von Assessments, Lehrer-Elterngespräche, Gesprächsführungskompetenz, simulierte Gespräche 
TUM classification:
EDU 510d 
Abstract:
Parent-teacher conversations positively influence the development of pupils, but are often challenging for teachers. Thus, the aim of this dissertation was to develop and validate an instrument - “simulated conversations” - for measuring the competence of pre-service teachers to conduct conversations with parents. The dissertation shows that this instrument fulfills psychometric quality criteria, possesses the potential to bridge the gap between teacher education and practice and allows for an e...    »
 
Translated abstract:
Gespräche zwischen Lehrpersonen und Eltern beeinflussen die Entwicklung von SchülerInnen positiv, sind aber oft eine Herausforderung für Lehrpersonen. Ziel der Dissertation war daher die Entwicklung und Validierung eines Instruments zur Messung der Gesprächsführungskompetenz von Lehramtsstudierenden in Gesprächen mit Eltern. Die Dissertation zeigt, dass das entwickelte Instrument - „simulierte Gespräche“ - psychometrische Gütekriterien erfüllt, den Theorie-Praxisbezug der Lehrerbildung stärkt un...    »
 
Oral examination:
21.08.2015 
File size:
1727295 bytes 
Pages:
277 
Last change:
28.09.2015