User: Guest  Login
Original title:
Unfallgeschehen an Knotenpunkten 
Original subtitle:
Grundlagenuntersuchung zu Ursachen und Ansätzen zur Verbesserung durch Assistenz 
Translated title:
Accidents at Intersections 
Translated subtitle:
Basic Analysis of Causation and Approaches for Improvements 
Year:
2015 
Document type:
Dissertation 
Institution:
Ingenieurfakultät Bau Geo Umwelt 
Advisor:
Busch, Fritz (Prof. Dr.) 
Referee:
Busch, Fritz (Prof. Dr.); Schlag, Bernhard (Prof. Dr. habil.) 
Language:
de 
Subject group:
BAU Bauingenieurwesen, Vermessungswesen; VER Technik der Verkehrsmittel 
Keywords:
Verkehrssicherheit, Unfallanalyse, Knotenpunkt, Assistenzsystem 
Translated keywords:
Traffis Safety, Accident Analysis, Intersection, Assistance System 
TUM classification:
BAU 850d; BAU 875d 
Abstract:
In dieser Arbeit wird das Unfallgeschehen an Knotenpunkten im deutschen Straßennetz anhand eines detaillierten Unfalldatensatzes analysiert, die Gestaltung von Knotenpunkten untersucht und die Einschätzung von Gefahren am Knotenpunkt durch den Verkehrsteilnehmer erfasst. Auf Grundlage der einzelnen Erkenntnisse werden Ansatzpunkte für die Verbesserung der Verkehrssicherheit an Knotenpunkten durch Anpassungen der Gestaltung der Infrastruktur und die Unterstützung durch Fahrerassistenz im Fahrzeug...    »
 
Translated abstract:
In this work the accident occurrence at intersections in the German road network is analysed, the infrastructural design of intersections is examined and the risk of traffic situations at intersections from a road user’s point of view is evaluated. Potential measures to influence general problems, which form the basis of the accidents at intersections are shown and adaptations of intersection design and the support by driver assistance systems to enhance traffic safety are proposed. 
Oral examination:
21.05.2015 
File size:
16220577 bytes 
Pages:
305 
Last change:
30.07.2015