User: Guest  Login
Original title:
Emissionsreduktion bei Dieselmotoren durch den Einsatz sauerstoffhaltiger Kraftstoffe
Translated title:
Reduction of Diesel Engine Exhaust Emissions with Oxygenated Fuels
Author:
Härtl, Martin
Year:
2015
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät für Maschinenwesen
Advisor:
Wachtmeister, Georg (Prof. Dr.)
Referee:
Wachtmeister, Georg (Prof. Dr.); Geringer, Bernhard (Prof. Dr.)
Language:
de
Subject group:
MAS Maschinenbau
Keywords:
Diesel Oxygenat
Translated keywords:
Diesel Oxygenate
TUM classification:
MAS 520d
Abstract:
Die Arbeit untersucht die Wirkung sauerstoffhaltiger Kraftstoffe auf die Abgasemissionen von Dieselmotoren. Ein Screening unterschiedlicher Diesel-Ether Mischungen zeigte eine deutliche Abnahme der Rußmasse mit dem Sauerstoffgehalt, wobei ab ca. 30 % Sauerstoff die Nachweisgrenze erreicht wurde. Bei 42 % Sauerstoff konnte die Partikelanzahl annähernd auf Umgebungsniveau abgesenkt werden. Die NOx-Minderung z.B. durch Abgasrückführung wird damit ohne Nachteil bei den Partikelemissionen möglich.
Translated abstract:
The thesis investigates the effect of oxygen containing fuels on the exhaust emissions of diesel engines. A screening of several mixtures of diesel and ethers showed a decrease of the soot mass with increasing oxygen content, while the limit of detection for soot was reached above 30 % oxygen. At 42 % oxygen the particle number almost reached ambient niveau. The reduction of NOx by methods like exhaust gas recirculation becomes possible without negative effect on particle emissions.
ISBN:
978-3-943813-13-5
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1250572
Date of submission:
15.04.2015
Oral examination:
19.10.2015
Last change:
29.01.2016
 BibTeX