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Original title:
Energieeffiziente aktive Dämpfung von Torsionsschwingungen im KFZ-Antriebsstrang 
Translated title:
Energy-efficient active damping of torsional drive train oscillations in a passenger car 
Year:
2014 
Document type:
Dissertation 
Institution:
Fakultät für Maschinenwesen 
Advisor:
Lohmann, Boris (Prof. Dr. habil.) 
Referee:
Lohmann, Boris (Prof. Dr. habil.); Ulbrich, Heinz (Prof. Dr. Dr. habil.) 
Language:
de 
Subject group:
MSR Meßtechnik, Steuerungs- und Regelungstechnik, Automation 
Keywords:
Aktive Schwingungsdämpfung, Zweimassenschwungrad, Drehungleichförmigkeit, Downsizing 
Translated keywords:
Active Vibration Control, Dual Mass Flywheel, Downsizing 
Abstract:
In dieser Arbeit wird ein neuer aktiv geregelter Torsionsdämpfer zur Minderung der Drehungleichförmigkeit von Verbrennungsmotoren beschrieben. Dieser Dämpfer erreicht durch die Regelung mit einer adaptiven Störgrößenaufschaltung eine hohe Wirksamkeit und durch eine neue Aktorplatzierung zudem eine hohe Energieeffizienz. Die Effektivität und Energieeffizienz des neuen Dämpfers werden zunächst theoretisch begründet und anschließend mit Hilfe eines Versuchsträgers am Prüfstand nachgewiesen. 
Translated abstract:
This thesis describes a new actively controlled torsional damper, developed to reduce oscillations caused by the nonuniform torque of internal combustion engines. With the use of an adaptive feedforward control scheme this damper achieves a high effectiveness. At the same time it is very energy-efficient due to a new way of placing the actuator. The effectiveness and efficiency of the new damper are motivated theoretically and they are verified by test rig results obtained with a test carrier. 
ISBN:
978-3-8439-1937-1 
Oral examination:
24.10.2014 
File size:
14973647 bytes 
Pages:
214 
Last change:
20.03.2015