User: Guest  Login
Original title:
Diagrammkompetenz als biologiedidaktische Aufgabe für die Lehrerbildung 
Original subtitle:
Konzeption, Entwicklung und empirische Validierung eines Strukturmodells zum diagrammspezifischen Professionswissen im biologischem Kontext 
Translated title:
Diagram competence as a task in biology education for the teacher training 
Translated subtitle:
Conception, development and empirical validation of a structural model of the diagram-specific professional knowledge in a biological context 
Year:
2014 
Document type:
Dissertation 
Institution:
Fakultät TUM School of Education 
Advisor:
Nerdel, Claudia (Prof. Dr.) 
Referee:
Nerdel, Claudia (Prof. Dr.); Prechtl, Helmut (Prof. Dr.); Reiss, Kristina (Prof. Dr.) 
Language:
de 
Subject group:
EDU Erziehungswissenschaften 
Keywords:
Diagramme, Naturwissenschaftlicher Unterricht, Professionswissen 
Translated keywords:
diagrams, graphs, science education, teachers' professional knowledge 
Abstract:
Der sach- und adressatengerechte Umgang mit Diagrammen ist ein wichtiges Merkmal der naturwissenschaftlichen Unterrichtsqualität. Auf der Basis aktueller Forschungsliteratur zur Diagrammkompetenz und Lehrerprofessionalität wurden Komponenten herausgearbeitet, die (angehende) Biologielehrkräfte beherrschen sollten, um Diagramme im Unterricht lernwirksam einsetzen zu können. Hierzu wurde ein fachspezifisches Testinstrument entwickelt und mittels Strukturgleichungsmodellen auf Gültigkeit überprüft. 
Translated abstract:
The appropriate and target group related analysis or construction of scientific diagrams is a characteristic trait of science instructional quality. Based on the current literature on diagrammatic knowledge and teacher professionalism, components have been worked out which (future) biology teachers should be familiar with to be able to effectively teach the use of diagrams in their lessons. To measure these skills we checked them in a subject-specific test with structural equation models. 
Oral examination:
03.02.2014 
File size:
464910 bytes 
Pages:
37 
Last change:
13.02.2014