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Original title:
Automationseffekte im Fahrzeug – von der Reaktion zur Übernahme
Translated title:
Automation Effects in Vehicles – from Reaction to Take-Over
Author:
Damböck, Daniel
Year:
2013
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät für Maschinenwesen
Advisor:
Bengler, Klaus (Prof. Dr.)
Referee:
Bengler, Klaus (Prof. Dr.); Winner, Hermann (Prof. Dr.); Bubb, Heiner (Prof. Dr.)
Language:
de
Subject group:
MAS Maschinenbau; VER Technik der Verkehrsmittel
Keywords:
Assistenzsystem, automatisierte Fahrzeugführung, Übernahmezeit, Automationseffekt
Translated keywords:
automated driving, automation effects, assistance systems, take over time
Abstract:
Anzahl und Funktionsumfang von Fahrerassistenzsystemen nehmen immer weiter zu, mit dem Fernziel hochautomatisiert fahrender Fahrzeuge. Die mit dieser Entwicklung verbundene Entlastung des Fahrers bietet eine Reihe unbestreitbarer Vorteile. Gleichzeitig wandelt sich die Rolle des Menschen in der Fahrzeugführung. Durch steigende Automationsgrade wird die aktive Interaktion zwischen Fahrer und Fahrzeug durch eine zunehmende Überwachung des Systems mit gelegentlichen Eingriffen zur Änderung von Soll...     »
Translated abstract:
Number and functional range of driver assistance systems are steadily increasing, aiming on highly automated cars in the future. In the course of this development the driver is reliefed from the driving task, which offers some undeniable advantages. At the same time, the human role within the task vehicle-guidance is changing. The active interaction between driver and car is replaced by a monitoring of the automation-system with occasional interventions of the driver. In this thesis the question...     »
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1144567
Date of submission:
30.04.2013
Oral examination:
06.09.2013
File size:
5026259 bytes
Pages:
190
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss-20130906-1144567-0-0
Last change:
02.12.2013
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