User: Guest  Login
Original title:
Methoden zur Abbildung menschlichen Navigationsverhaltens bei der Modellierung von Fußgängerströmen 
Translated title:
Methods for modelling human wayfinding behavior in the context of microscopic pedestrian simulation models 
Year:
2013 
Document type:
Dissertation 
Institution:
Fakultät für Bauingenieur- und Vermessungswesen 
Advisor:
Borrmann, André (Prof. Dr.) 
Referee:
Borrmann, André (Prof. Dr.); Bader, Michael Prof. Dr.); Köster, Gerta (Prof. Dr.) 
Language:
de 
Subject group:
BAU Bauingenieurwesen, Vermessungswesen 
Keywords:
menschliches Navigationsverhalten, Fußgängersimulation, mikroskopische Modelle, Navigationsgraph, Validierung 
Translated keywords:
pedestrian dynamics, wayfinding behavior, navigation graph, microscopic model, validation 
Controlled terms:
Navigation; Fußgänger; Simulation; Modell 
TUM classification:
RPL 864d 
Abstract:
Die Arbeit befasst sich mit Methoden zur Abbildung menschlichen Navigationsverhaltens im Rahmen von mikroskopischen Fußgängersimulationsmodellen. Als Grundlage dient ein Navigationsgraph, der durch einen kegelbasierten Algorithmus erzeugt wird. Er ermöglicht die Kombination von mikroskopischen Modellen mit makroskopischen Netzwerkflussmodellen zur Ermittlung realistischer unterer Schranken für Evakuierungszeiten. Zudem werden kognitive Prozesse in Algorithmik überführt, um realistisches...    »
 
Translated abstract:
This thesis introduces new methods for modelling human wayfinding behavior in the context of microscopic pedestrian simulation models. Using a sparse navigation graph, which is automatically derived by a scenarios’ geometry, enables a combination between macroscopic network flow models and microscopic models to derive more realistic evacuation times. The incorporation of cognitive processes into algorithms, which are defined on the graph, leads to the realistic modelling of human wayfindi...    »
 
Oral examination:
04.06.2013 
File size:
13873583 bytes 
Pages:
192 
Last change:
06.05.2014