User: Guest  Login
Original title:
Emotions and learning from terminated R&D projects – A multiple-case study research 
Translated title:
Emotionen und Lernen aus abgebrochenen F&E Projekten – Vergleichende Fallstudien 
Year:
2013 
Document type:
Dissertation 
Institution:
Fakultät für Wirtschaftswissenschaften 
Advisor:
Patzelt, Holger (Prof. Dr. Dr.) 
Referee:
Patzelt, Holger (Prof. Dr. Dr.); Belz, Frank-Martin (Prof. Dr.) 
Language:
en 
Subject group:
WIR Wirtschaftswissenschaften 
Keywords:
Scheitern von Projekten, F&E Organisationen, Lernen aus Misserfolgen, Trauer, Projektbeendigung, Entscheidungsfindung 
Translated keywords:
Project failure, R&D organizations, learning from failure, grief, project termination, decision making 
Abstract:
Although organization theorists have argued that we learn more from our failures than from our successes, less is known about why some learn more from failure than others. The analysis of eight case studies on R&D; projects showed that a delayed termination decision has contrasting effects. On the one hand, it enables cognitive preparation, which facilitates team members’ learning. On the other hand, the delay is perceived as a form of ‘creeping death’ that generates negative emotions. Moreover, e...    »
 
Translated abstract:
Obwohl Organisationstheoretiker argumentieren, dass wir mehr von unseren Fehlern lernen als durch unsere Erfolge, ist weniger bekannt, warum manche mehr aus Fehlern lernen als andere. Die Analyse von acht Fallstudien zu F&E-Projekten; ergab, dass eine Verzögerung der Entscheidung des Projektabbruchs gegenläufige Effekte hat. Einerseits ermöglicht ein verzögerter Abbruch eine kognitive Vorbereitung des Lernvorgangs der Projektmitglieder. Andererseits wird die Verzögerung als ‚schleichender Tod’ wahrgenommen...    »
 
Oral examination:
17.04.2013 
File size:
1037331 bytes 
Pages:
212 
Last change:
17.06.2013