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Original title:
Ein multiphysikalisches Simulationsmodell zur Bewertung von Antriebs- und Wärmemanagementkonzepten im Kraftfahrzeug
Translated title:
A Multi-physics Simulation System for the Evaluation of Drive Concepts and Thermal Management in Vehicles
Author:
Haupt, Christian
Year:
2013
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät für Maschinenwesen
Advisor:
Wachtmeister, Georg (Prof. Dr.)
Referee:
Wachtmeister, Georg (Prof. Dr.); Herzog, Hans-Georg (Prof. Dr.)
Language:
de
Subject group:
MAS Maschinenbau; VER Technik der Verkehrsmittel
Keywords:
Simulation, Modell, Wärmemanagement, Gesamtfahrzeug, Kühlsystem, Hybrid, Wärmespeicher, Kfz, Dymola, Energiemanagement
Abstract:
In der Dissertation wird ein multiphysikalisches Gesamtfahrzeugmodell in der Simulationsumgebung Dymola / Modelica vorgestellt, welches zur energetischen Bewertung von Antriebs- und Wärmemanagementkonzepten in konventionellen und elektrifizierten Fahrzeugen entwickelt wurde. Neben der Modellierung der Fahrzeuglängsdynamik steht die Abbildung der thermischen Prozesse im Fokus, die einen signifikanten Einfluss auf den Kraftstoffverbrauch zeigen. Basierend auf der Modellierung wesentlicher Komponen...     »
Translated abstract:
The dissertation describes a multi-physics system of a complete vehicle simulation model in Dymola / Modelica. The purpose of this customizable and deployable model was to evaluate different drive concepts and thermal management measures for conventional and hybrid vehicles. Apart from modeling transient longitudinal vehicle dynamics the main focus was on thermal systems which showed significant influence on the fuel consumption. Based on self -developed and validated thermal system models, seve...     »
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1114641
Date of submission:
18.09.2012
Oral examination:
07.03.2013
File size:
6388518 bytes
Pages:
164
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss-20130307-1114641-0-4
Last change:
16.04.2013
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