User: Guest  Login
Original title:
Räumliche Fähigkeiten und Mathematikleistung 
Original subtitle:
Eine empirische Studie mit Kindern im 4. Schuljahr 
Translated title:
Spatial abilities and mathematical achievement 
Translated subtitle:
An empirical study with children in grade 4 
Year:
2012 
Document type:
Dissertation 
Institution:
Fakultät TUM School of Education 
Advisor:
Prof. Dr. Kristina Reiss 
Referee:
Reiss, Kristina (Prof. Dr.); Ufer, Stefan (Prof. Dr.) 
Language:
de 
Subject group:
EDU Erziehungswissenschaften 
Keywords:
Räumliche Fähigkeiten, Mathematische Kompetenz, Grundschule 
Translated keywords:
Spatial abilities, mathematical competence, primary school 
Abstract:
Räumlichen Fähigkeiten wird eine große Bedeutung für das Mathematiklernen beigemessen. Die Hypothese, dass räumliche Fähigkeiten einen engen Zusammenhang zur mathematischen Kompetenz aufweisen, ist jedoch für das Grundschulalter kaum empirisch belegt. Vor diesem Hintergrund werden zwei Ziele formuliert: - die Entwicklung von validen und reliablen Testinstrumenten auf Basis von theoriegeleiteten Rahmenkonzeptionen und - die Untersuchung des Zusammenhangs von räumlichen Fähigkeiten und mathema...    »
 
Translated abstract:
Spatial abilities are regarded as important prerequisites for mathematics learning. However, for children from primary school, there is hardly empirical evidence for the hypothesis that spatial abilities are highly correlated with mathematical competence. With respect to this background, two goals are defined: - the development of valid and reliable test instruments based on theory-based frameworks for both constructs and - the investigation of the relation between spatial abilities and math...    »
 
Controlled terms:
Schuljahr 4 ; Mathematikunterricht ; Raumwahrnehmung ; Lernerfolg 
Last change:
03.03.2014