User: Guest  Login
Original title:
Bedingungen für kohärentes Lehrhandeln in der Hochschullehre: Vorstellungen und Reflexionen von Lehranfängern und deren Bedeutung für die Professionalisierung 
Translated title:
Conditions for Coherent University Teaching: Beliefs and Reflections of Novice University Teachers and Their Relevance for Professional Developmen 
Year:
2012 
Document type:
Dissertation 
Institution:
Fakultät TUM School of Education 
Advisor:
Seidel, Christina (Prof. Dr.); Soellner, Renate (Prof. Dr.) 
Referee:
Seidel, Christina (Prof. Dr.); Soellner, Renate (Prof. Dr.); Prenzel, Manfred (Prof. Dr.) 
Language:
de 
Subject group:
EDU Erziehungswissenschaften 
Keywords:
Hochschullehre, Professionalisierung, Hochschulforschung, situiertes Lernen, Videoreflexion 
Translated keywords:
university teaching, professional development, higher education, video reflection, situated learning 
Controlled terms:
Hochschule; Lehre; Professionalisierung; Situiertes Lernen 
TUM classification:
EDU 690d; EDU 270d 
Abstract:
Der unbegleitete Einstieg in die Hochschullehre begünstigt, dass Lehranfänger ihre Vorstellungen von Lehren und Lernen nicht kongruent in ihr Lehrhandeln umsetzen können. Die Dissertation betrachtet Vorstellungen und Reflexionen von Lehranfängern in einem hochschuldidaktischen Training. Die Befunde zeigen anfangs naive, übergeneralisierte Vorstellungen. Zudem nehmen Lehranfänger das Training als hilfreich für die Anwendung pädagogischen Wissens wahr. Ein Vergleich zwischen Selbst- und Außenwahrn...    »
 
Translated abstract:
The usual German „Learning by Doing“ approach in entering university teaching can lead to incongruencies between novice teachers´ teaching intentions and their teaching action. The dissertation focuses on teachers´ beliefs and reflections of novice university teachers within a teacher training. The results show that untrained novices tend to naïve, overgeneralized beliefs about teaching and learning. They perceive the training as helpful to apply pedagogic knowledge to their actual teaching. A c...    »
 
Oral examination:
24.02.2012 
File size:
2596598 bytes 
Pages:
47 
Last change:
03.09.2012