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Original title:
Sicherheitskonzept für hochautomatisierte Fahrerassistenzsysteme 
Translated title:
Safety Concept for Highly Automated Driver Assistance Systems 
Year:
2011 
Document type:
Dissertation 
Institution:
Fakultät für Maschinenwesen 
Advisor:
Lienkamp, Markus (Prof. Dr.) 
Referee:
Lienkamp, Markus (Prof. Dr.); Wünsche, Hans-Joachim (Prof. Dr.) 
Language:
de 
Subject group:
MAS Maschinenbau; VER Technik der Verkehrsmittel 
Keywords:
Fahrerassistenz, Stauassistent, Überwachung, Fail Safe 
Translated keywords:
Driver Assistance, Congestion Assistant, Monitoring, Fail Safe 
Controlled terms:
Fahrerassistenzsystem; Technische Sicherheit 
TUM classification:
VER 085d; TEC 720d 
Abstract:
Da die vollständige Automatisierung der Fahrzeugführung durch ein Fahrerassistenzsystem (FAS) zu Unaufmerksamkeit verleitet, ist der durchschnittliche Fahrer nicht in der Lage, die Fahraufgabe im Falle einer Systemgrenzenüberschreitung wieder rechtzeitig zu übernehmen, weshalb ohne entsprechende Maßnahmen in derartigen Situationen Verkehrsbehinderungen und Kollisionen drohen. Die vorliegende Arbeit stellt in Anlehnung an die Norm ISO DIS 26262, ein funktionales Sicherheitskonzept (SK) zur Lösung...    »
 
Translated abstract:
As the complete automation of the vehicle guidance through a driver assistance system (DAS) leads to distraction, the average driver is not able to take over the driving task in time when exceeding a system boundary. Hence, without corresponding actions there is a significant threat of traffic disturbances and collisions in these situations. According to code ISO DIS 26262 this work presents a functional safety concept (SC) to solve the specified problem. It demonstrates how system boundaries ca...    »
 
Oral examination:
26.10.2011 
File size:
17526703 bytes 
Pages:
140 
Last change:
08.10.2014