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Original title:
Modellbasierte Regelung elektromagnetischer Aktoren für Störgeräuschprüfstände
Translated title:
Model-Based Control of Electromagnetic Actuators for Squeak and Rattle Test Rigs
Author:
Koch, Ulrich
Year:
2011
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät für Maschinenwesen
Advisor:
Ulbrich, Heinz (Prof. Dr. Dr. habil.)
Referee:
Ulbrich, Heinz (Prof. Dr. Dr. habil.); Heißing, Bernd (Prof. Dr.)
Language:
de
Subject group:
MAS Maschinenbau
Keywords:
Elektromagnetisch, Aktor, Störgeräusch, Zustandsraum, Mehrgrößenregelung, Fahrzeugprüfstand
Translated keywords:
Electromagnetic, Actuator, Squeak and Rattle, State-Space, MIMO-Control, Vehicle test rig
Abstract:
Störgeräusche können die Qualitätsanmutung eines Fahrzeugs erheblich beeinträchtigen. Automobilhersteller führen Störgeräuschanalysen zunehmend auf Prüfständen durch, die die Anregung realer Straßenfahrten nachstellen. Im Rahmen der vorliegenden Arbeit wurde eine Shakeranlage mit vier elektromagnetischen Aktoren im BMW Werk München realisiert. Für die inhärent instabilen und über die Karosserie stark gekoppelten Aktoren wurde ein stabilisierender Mehrgrößenregler auf Basis eines analytischen P...     »
Translated abstract:
Annoying noise can substantially diminish the perceived quality of a car. Automotive manufacturers increasingly perform squeak and rattle analyses on test rigs that simulate road excitations. Within the present work, a shaker stand with four electromagnetic actuators was built and deployed at the BMW plant in Munich. The shakers are inherently instable and highly coupled through the vehicle chassis. A stabilizing MIMO-controller was deduced from an analytical model of the test rig to control th...     »
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1081823
Date of submission:
10.02.2011
Oral examination:
20.07.2011
File size:
4213798 bytes
Pages:
207
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss-20110711-1081823-1-6
Last change:
10.08.2011
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